• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Inledande av skuldsanering

Utblommad

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
28 April 2022
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej på er.

Jag har idag fått besked om inledande av skuldsanering. Det står även ett belopp som jag ska börja betala i Januari 2023.
Det jag blir lite osäker på är dock att det står följande: Det är alltså inte ett beslut om att du fått skuldsanering än.

Vad är det som händer nu? Behöver jag förbereda några dokument till KFM? Så som sjukhusbesök / kontoutdrag etc?
Kontaktar dem i detta skede alla mina fordringsägare?

Någon som haft liknande som kan berätta om sin process?
Vågar man se ett slut på eländet i detta skede?

Tacksam för svar, ta hand om er!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Hej på er.

Jag har idag fått besked om inledande av skuldsanering. Det står även ett belopp som jag ska börja betala i Januari 2023.
Det jag blir lite osäker på är dock att det står följande: Det är alltså inte ett beslut om att du fått skuldsanering än.

Vad är det som händer nu? Behöver jag förbereda några dokument till KFM? Så som sjukhusbesök / kontoutdrag etc?
Kontaktar dem i detta skede alla mina fordringsägare?

Någon som haft liknande som kan berätta om sin process?
Vågar man se ett slut på eländet i detta skede?

Tacksam för svar, ta hand om er!
Du har fått inledande skuldsanering. Nu kommer du att få ett förslag på betalningsplan om några veckor. Samma plan går ut till dina borgenärer. Dom ser dessutom på POIT att du fått inledande. Nu skall dessa svara KFM och du kommer inom några månader att få ett Beslut om skuldsanering. Det kan bli beviljat eller avslag. Du behöver inte göra något förrän du får din betalplan som du då skall godkänna. Om det skulle ske förändringar i din inkomst eller andra förändringar mot din ansökan skall du kontakta KFM så de har rätt uppgifter för att fatta beslut.
I brevet du fick står en summa, ett Bg-nummer samt ett OCR-nummer som du skall betala från januari intill dess annat meddelas.
De flesta som får inledande skuldsanering blir beviljade skulle jag påstå men vet ingen procentsats.

Om du läser om skuldsanering på forumet så finns hur mycket text och trådar som helst där du får svar på de frågor som dyker upp.
 

fortsattliv

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
21 November 2022
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Grattis till dig att du fått inledande. Hur länge tog det mellan telefonsamtalet från handläggare fram tills du fick besked om inledande? Jag hade samtal i tisdags men har inte fått höra något mer efter det. Så jag vet inte vad jag ska tro eller om jag kan hoppas på något.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Tänk på att ett avslag kan komma innan du får förslaget från kf så ingen garanti att du får ett förslag bara för att du fått inledande, kan vara värt att tänka på.
 

Trollet59

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
11 Januari 2020
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag fick samtal från KF i onsdags och inledande på torsdag jag ska dock komma in med kompletteringar gällande tjänstepension då jag är nära pensionsålder.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Tänk på att ett avslag kan komma innan du får förslaget från kf så ingen garanti att du får ett förslag bara för att du fått inledande, kan vara värt att tänka på.

Vad kan det bero på då? Att man får inledande men ett så snabbt avslag sedan?
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Vad kan det bero på då? Att man får inledande men ett så snabbt avslag sedan?
Det kan vara att uppgifterna du lämnat inte stämmer, för nya lån mm. När du fått inledande så börjar utredningen lite mer ingående och då kan det komma fram saker som inte är till din fördel.
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
Hur har det gått för dig?
Ser de inte tjänstepension? Hur fick du info till det?
Hur stor skuld har du? Och pensionär snart, som jag.
Har du sökt många ggr?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 602
Poäng
10 387
Hur har det gått för dig?
Ser de inte tjänstepension? Hur fick du info till det?
Hur stor skuld har du? Och pensionär snart, som jag.
Har du sökt många ggr?
Man ser tjänstepensioner hos kfm.
Det varierar lite, det är några få som man ser under året, de flesta först med kontrolluppgift
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp